Wat maakt GEO anders dan SEO

Google krijgt serieuze tegenstand door AI zoekmachines waarop je vindbaar kunt zijn. Lees hier waar je moet beginnen.
Auteur: bernd@nextimpact.nl

De verschillen en overeenkomsten

De verschillen zijn kleiner dan je in eerste instantie zult denken. Natuurlijk is het anders, alleen blijft de basis redelijk hetzelfde. Heb je een website met een goede autoriteit? Dan loop jij automatisch al voor. Je wordt door de AI zoekmachines als specialist en autoriteit gezien, waardoor jouw antwoorden eerder getoond zullen worden. 

Als je hier nu al op ingaat spelen. Dan loop je straks voor. Daarom moet je actie ondernemen.  

Beantwoord vragen

Optimaliseer niet alleen op zoekwoorden, maar op volledige zoekvragen en beantwoord vragen die goed passen bij de zoektintentie. Beantwoord zo concreet en duidelijk mogelijk. Voeg duidelijke FAQ toe om hierop in te spelen. 

✔️ Optimaliseer voor vraag-gestuurde zoekopdrachten, niet alleen zoekwoorden.

✔️ Gebruik structured data en FAQ-secties om AI-modellen context te geven.

✔️ Creëer conversatiegerichte teksten – hoe beter AI het kan verwerken, hoe groter de kans op ranking.

 

Autoriteit en betrouwbaarheid zijn cruciaal

AI-zoekmachines geven voorrang aan bronnen met bewezen expertise en betrouwbare data. Vermeld daarom bronnen en zorg dat de content up-to-date blijft bij veranderingen. Zorg dat je veel blijft werken met linkbuilding en gastblogs.  

E-E-A-T blijft ook voor GEO de basis.

 

Structured data en schema marketing

AI leest websites anders dan Google’s crawlers. Deze manier is voor SEO ook belangrijk maar wordt nog belangrijker voor de vindbaarheid in AI machines.

 

De kern van GEO

→ Direct antwoord op vragen: AI weet dat je bezoeker het beste wordt geholpen met directe antwoorden zonder lappen tekst. 

→ Actuele en relevante content: AI heeft grote databases met data waar ze uit kunnen kiezen. De meest relevante wint. 

→ Structuur en leesbaarheid: AI modellen lezen de tekst het beste met goede H1, H2 etc. Dit is echt de basis en mag niet fout gaan op jouw website. 

Goed gevonden worden in Google vormt de basis voor GEO met een aantal extra elementen. pas je op tijd aan en loop voor op de concurrent. 

Bakkie doen?

Laten we kennismaken! Zonder verplichtingen. 

Benieuwd of we meer uit je bedrijf kunnen halen?

Klaar voor de volgende stap? We leren elkaar kennen en kijken of er meer uit je marketing te halen valt.

Bernd

Meer weten?

Jij wilt toch ook groeien?

Meer blogartikelen

SEO verandert sneller dan ooit. Sinds 28 april 2025 rolt ChatGPT organic shopping uit. Lees er meer over in deze blog.
Lees welke kanalen je in welke fase inzet voor de perfecte leadgeneratie strategie. Je leest het in deze blog!
SEO verandert sneller dan ooit. Met de opkomst van AI en andere veranderingen. In deze blog geven we de belangrijkste trends.