De verschillen en overeenkomsten
De verschillen zijn kleiner dan je in eerste instantie zult denken. Natuurlijk is het anders, alleen blijft de basis redelijk hetzelfde. Heb je een website met een goede autoriteit? Dan loop jij automatisch al voor. Je wordt door de AI zoekmachines als specialist en autoriteit gezien, waardoor jouw antwoorden eerder getoond zullen worden.
Als je hier nu al op ingaat spelen. Dan loop je straks voor. Daarom moet je actie ondernemen.
Beantwoord vragen
Optimaliseer niet alleen op zoekwoorden, maar op volledige zoekvragen en beantwoord vragen die goed passen bij de zoektintentie. Beantwoord zo concreet en duidelijk mogelijk. Voeg duidelijke FAQ toe om hierop in te spelen.
✔️ Optimaliseer voor vraag-gestuurde zoekopdrachten, niet alleen zoekwoorden.
✔️ Gebruik structured data en FAQ-secties om AI-modellen context te geven.
✔️ Creëer conversatiegerichte teksten – hoe beter AI het kan verwerken, hoe groter de kans op ranking.
Autoriteit en betrouwbaarheid zijn cruciaal
AI-zoekmachines geven voorrang aan bronnen met bewezen expertise en betrouwbare data. Vermeld daarom bronnen en zorg dat de content up-to-date blijft bij veranderingen. Zorg dat je veel blijft werken met linkbuilding en gastblogs.
E-E-A-T blijft ook voor GEO de basis.
Structured data en schema marketing
AI leest websites anders dan Google’s crawlers. Deze manier is voor SEO ook belangrijk maar wordt nog belangrijker voor de vindbaarheid in AI machines.
De kern van GEO
→ Direct antwoord op vragen: AI weet dat je bezoeker het beste wordt geholpen met directe antwoorden zonder lappen tekst.
→ Actuele en relevante content: AI heeft grote databases met data waar ze uit kunnen kiezen. De meest relevante wint.
→ Structuur en leesbaarheid: AI modellen lezen de tekst het beste met goede H1, H2 etc. Dit is echt de basis en mag niet fout gaan op jouw website.
Goed gevonden worden in Google vormt de basis voor GEO met een aantal extra elementen. pas je op tijd aan en loop voor op de concurrent.