Het spel veranderd
Wat een jaar geleden goed heeft gewerkt kan nu niet meer aan de orde zijn. Niet alleen AI verandert het spel maar Google verandert ook het algoritme. Toch blijft de basis veelal hetzelfde en die moet je goed doen. Je kent waarschijnlijk wel de term E-E-A-T (experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness). Dit blijft bijvoorbeeld essentieel.
De opkomst van AI: hulp of bedreiging?
Laten we eerlijk zijn: AI maakt het makkelijk om snel content te genereren. Maar tegelijk ontstaat er daardoor een enorme berg aan middelmatige content. Met jouw ambities wil je dat niet, toch?
Google keurt AI-teksten niet per definitie af, maar wil nog steeds unieke content zien die de bezoeker echt helpt.
Wat werkt dan wel?
Teksten die geschreven zijn met ervaring. Met een visie. Met kennis van zaken. De term E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) is niet zomaar een richtlijn van Google. Als je je daaraan houdt, ben je al goed op weg naar die felbegeerde topposities!
Unieke content. Daar zit de grote winstfactor. Juist nu!
Snelle antwoorden winnen
De concentratieboog van de mens gaat achteruit. We willen antwoord op onze vragen en het liefst een beetje snel ook;).
Featured snippets
De welbekende Featured Snippets waarbij je direct antwoord krijgt, blijven belangrijk. Wil je echt voorop lopen? Zorg dan dat je zo kort en duidelijk mogelijk antwoordt. Dan is de kans groot dat je met (oriënterende) zoekopdrachten in AI gevonden gaat worden. Bekijk hier hoe je gevonden wordt in AI zoekmachines.
Zero Click searches
Zero click zijn zoekopdrachten waarbij je antwoord direct zichtbaar is zonder dat mensen eerst op je website moeten klikken. In de AI zoekmachines gebeurt dit al. Maar de verwachting is dat dit in 2025 ook steeds meer gaat gebeuren. Je kunt hier als volgt op ingaan.
Structured data toevoegen
Beantwoorden van vragen, liefst zo snel mogelijk
Feautured snippets toevoegen met bulletpoints en duidelijke koppen.
Werk aan je autoriteit
Google wil betrouwbare informatie bieden aan de bezoekers. Zeker met de hoeveelheid content die de komende jaren online zal komen is autoriteit een belangrijk onderdeel voor Google. Als je bijvoorbeeld cases of reviews hebt? Laat die dan duidelijk en vaak zien op de website.
Ook met je content speel je hierop in. Door diepgaande informatie te geven. Geef je de juiste signalen aan Google.
Your money, your live principe
Vooral sectoren waarover financiële keuzes of andere belangrijke levenskeuzes worden extra onder de loep genomen. Dit heet het “your money your live” principe van Google.